Bukowina Tatrzańska Pokaż tło strony
Zobacz program imprezy
więcej »
Piękne widoki online
Kamery internetowe na żywo!
Szukasz pokoju? Chcesz promować swój obiekt?
Zobacz naszą bazę noclegową
więcej »
Autorskie fotopejzaże w naszym backgroundzie
aby zobaczyć kliknij "pokaż tło"

Szukaj w serwisie

Pogoda więcej »

Czwartek (01-1)
temp.: °C
opady: mm

Panoramy

ZIELONO – NIEBIESKI: Białka Kaniówka – Leśnica Wojtusice (6,5 km, 2 h 45 min.)

29 listopada 2014 | Szlaki spacerowe | Szlaki spacerowe

ZNAKI ZIELONE, długość 6,5 km, czas przejścia 2 h 45 min  (połączenie ze szlakiem niebieskim)

Nasza wycieczka rozpoczyna się w Białce Tatrzańskiej, na Kaniówce – pierwszym przystanku PKS w tej miejscowości. Najpierw kierujemy się w stronę Bukowiny. Zaledwie po kilkudziesięciu metrach napotykamy na przydrożną kapliczkę. Jest to Kapliczka Miłosierdzia Bożego , zwana też kapliczką u Zygmuntowiczów. Powstała z inicjatywy animatorki kultu Miłosierdzia Bożego na tym terenie, mieszkanki Białki Heleny Waligóry, w związku z jubileuszem 350-lecia tutejszej parafii. Wykonali ją w 1987 roku Panowie Stanisław Zygmuntowicz i Julian Łaciak. Kapliczka ta zrobiona jest w stylu regionalnym: drewniana, wiązana jest na zrąb, przykryta blaszanym trójszczytowym daszkiem, zwieńczonym krzyżykiem i przyozdobionym w szczytach motywem dziewięćsiła, postawiona została na murowanym cokole obłożonym otoczakami, we wnęce którego znajduje się wizerunek św. Faustyny.

Udajemy się dalej i na rozwidleniu skręcamy w prawo. Idąc wśród tutejszych zabudowań napotykamy jeszcze kilka obiektów świadczących o religijności mieszkańców. Skręcamy w prawo w pierwszą, szerszą asfaltową uliczkę, prowadzą do kompleksu narciarskiego „Kaniówka”, oraz karczmy „u Dziubasów”. Od wspomnianej karczmy prowadzi nas polna droga wijąca się pod górę, ale tylko przez niewielki odcinek. Na rozstaju dróg skręcamy w prawo w kierunku Wysokiego Wierchu (947 m n.p.m.). Idziemy dalej ścieżką przez polanę, a następnie przez niewielki lasek, na skraju którego położony jest duży, drewniany dom nawiązujący stylem do stylu podhalańskiego. Nieco wcześniej uwagę przykuwa nietypowa kapliczka: figurka, została umieszczona pod stożkowym dachem, który podtrzymują tylko cztery drewniane filary. Spacerujemy w dalszym ścieżką bardzo urozmaiconą, na przemian leśną, polną, czasami pograniczem lasu i polany, a czasami leśnym tunelem, pokazującą nam podtatrzańskie dziedziny z różnych perspektyw. Dochodzimy do Wysokiego Wierchu. Stąd czeka nas 20 minut spaceru do skrzyżowania z Drogą Królewską, a tym samym, czerwonym szlakiem spacerowym. W prawo droga prowadzi przez Białkę do Gronia – Kobylarzówki, w lewo zaś przez osiedle Szewcy do Bukowiny Tatrzańskiej (Wierch Olczański) My kierujemy się w lewo, by po chwili wejść w prawo na dalszy ciąg zielonego szlaku. Półgodzinny spacer drogą bitą czeka nas przez spokojne, ciche tereny Gronia – Piekarzówki. Na jednym z domów zawieszona jest stacja Drogi Krzyżowej przedstawiająca upadek Chrystusa pod krzyżem. Piękne i bogate zdobienie, a także bardzo wyraźnie wyrzeźbione postacie sprawiają, że warto zatrzymać się tutaj chociaż przez chwilę. Ścieżka poprowadzi nas w dół do kolejnego rozwidlenia, na którym idziemy w lewo. Po dojściu do drogi asfaltowej w Groniu kierujemy się w prawo. Idąc wzdłuż wsi odbijamy w lewo w trzecią drogę bitą. Przed nami ostatni odcinek tego szlaku. Chociaż jego długość jest taka sama, jak poprzedniego (1,4 km) ale jest nieco trudniejszy do pokonania. Idziemy ostro pod górkę, aby wyjść na polanę, gdzie ukazują się naszym oczom osobliwie położone zabudowania wierchów. Na końcu polany droga rozchodzi się w dwa kierunki. My skręcamy w lewo. Najpierw prowadzi nas ścieżka, później wąska dróżka asfaltowa pomiędzy zabudowaniami osiedla Wojtusice W Leśnicy. Do końca szlaku towarzyszą nam cudowne krajobrazy. Dochodzimy do skrzyżowania z niebieskim szlakiem spacerowym. Tutaj możemy wybrać drogę w lewo: szlakiem niebieskim spacerowym, dalej czerwonym PTT, by dojść na Wierchu Olczańskim koło Kapliczki Brzezińskiego. Proponuję jednak wybrać drogę w prawo, by po 15 minutach (0,5 km) wejść na żółty szlak prowadzący do Białki Tatrzańskiej w okolice dolnej stacji wyciągu narciarskiego Zebra.